ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ – حکایت های کهن

ﻋﺮﺏ ﺻﺤﺮﺍﻧﺸﯿﻨﯽ ﺑﺮ ﺷﺘﺮ ﺩﻭ ﻟﻨﮕﻪ، ﺟﻮﺍﻝ ﺑﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ. ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﻣﺮﺩﯼ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ ﻭ ﭘﺮ ﺣﺮﻑ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ : «ﻭﻃﻦ ﺗﻮ ﮐﺠﺎﺳﺖ ؟»
ﻋﺮﺏ ﺑﺎﺩﯾﻪ ﻧﺸﯿﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : «ﺑﺎﺩﯾﻪ …»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻟﻨﮕﻪ ﺟﻮﺍﻝ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﯼ ؟»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺩﺭ ﯾﮏ ﻟﻨﮕﻪ ﮔﻨﺪﻡ ﻭ ﺩﺭ ﻟﻨﮕﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﯾﮓ.»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﭼﺮﺍ ﺭﯾﮓ ﺑﺎﺭ ﮐﺮﺩﯼ ؟»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺗﺎ ﺁﻥ ﻟﻨﮕﻪ ﺟﻮﺍﻝ ﺳﻨﮕﯿﻨﯽ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﻧﯿﻔﺘﺪ.»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﻋﻘﻞ ﺣﮑﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻨﮕﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺮﯾﺰﯼ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺩﻭ ﻟﻨﮕﻪ ﻫﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎﺭ ﺷﺘﺮ ﺯﯾﺎﺩ ﻧﺸﻮﺩ.»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺁﻓﺮﯾﻦ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﯼ ﺣﮑﯿﻢ ﻓﺮﺯﺍﻧﻪ. ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺣﮑﻤﺖ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺭﻭﯼ ؟ ﺗﻮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﺷﺘﺮ ﻣﻦ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﯼ …»
ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ :
ﺍﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﻋﻘﻞ ﻭ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍﺳﺖ
ﺗﻮ ﻭﺯﯾﺮﯼ ﯾﺎ ﺷﻬﯽ ؟ ﺑﺮ ﮔﻮﯼ ﺭﺍﺳﺖ
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﻧﻪ ﺷﺎﻫﻢ، ﻧﻪ ﻭﺯﯾﺮ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﺩ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻫﺴﺘﻢ.»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺷﺘﺮ ﻭ ﮔﺎﻭ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺍﺭﯼ ؟»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﻫﯿﭻ، ﭼﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﯽ ؟»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺩﺭ ﺩُﮐﺎﻧﺖ ﭼﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺩﺍﺭﯼ ؟»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﻧﻪ ﺩﮐﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﻧﻪ ﺟﻨﺴﯽ.»
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﻧﻘﺪ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﯼ ؟ ﺗﻮ ﮐﻪ ﮐﯿﻤﯿﺎﯼ ﻋﻠﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﻋﻘﻠﺖ ﻣﺜﻞ ﮔﻮﻫﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺎﻟﺪﺍﺭ ﺑﺎﺷﯽ.»
ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ ﻧﻤﺎ : «ﻣﻦ ﻫﯿﭻ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺣﺘﯽ ﻏﺬﺍﯼ ﺷﺐ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻡ.»
ﭘﺎ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺗﻦ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ
ﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺭﻭﻡ
ﻣﺮ ﻣﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﻓﻀﻞ ﻭ ﻫﻨﺮ
ﻧﯿﺴﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﺟﺰ ﺧﯿﺎﻝ ﺩﺭﺩ ﺳﺮ
ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ : «ﺑﺮﻭ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻭﺭ ﺷﻮ ﺗﺎ ﺷﻮﻣﯽ ﺗﻮ ﻣﺮﺍ ﻧﮕﯿﺮﺩ.»
ﯾﮏ ﺟﻮﺍﻟﻢ ﮔﻨﺪﻡ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺯ ﺭﯾﮓ
ﺑﻪ ﺑﻮﺩ ﺯﯾﻦ ﺣﯿﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻩ ﺭﯾﮓ
ﺁﯾﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﯾﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺧﺮﺕ، ﺳﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ؟ ﺣﮑﻤﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻭﻫﻢ ﻭ ﺧﯿﺎﻝ ﻭ ﺳﻔﺴﻄﻪ ﻭ ﻣﻐﻠﻄﻪ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻧﺒﻮﺩﺵ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﮐﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﮐﻼﻣﯽ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﻭ ﻣﮑﺘﺐ ﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺟﺰ ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺸﺮ ﭼﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ؟!
ﻓﮑﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﮕﺸﺎﯾﺪ ﺭﻫﯽ
ﺭﺍﻩ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺁﯾﺪ ﺷﻬﯽ
ﺷﺎﻩ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺷﻪ ﺑُﻮَﺩ
ﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺨﺰﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻟﺸﮑﺮ، ﺷﻪ ﺷﻮﺩ
ﺗﺎ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺷﺎﻫﯽ ﺍﻭ ﺳﺮﻣﺪﯼ
ﻫﻤﭽﻮ ﻋﺰ ِﻣُﻠﮏ ِﺩﯾﻦ ِﺍﺣﻤﺪﯼ
Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *